Welke visie heeft GAIN op de toekomst? Welke plannen moeten we daarvoor maken? Met die vragen gingen het Regionaal CoördinatieTeam (RCT) en de stuurgroep op de laatste dag van augustus aan de slag. Wat leverde de brainstorm op?
Netwerkcoördinator Marjon Kamp en programmamedewerker Mitch van Hensbergen trapten de brainstorm af met een presentatie. Ze zetten daarin ook nog eens de visie van GAIN uiteen: verbinden, verbeteren en voorkomen. Verbinden van zorgprofessionals. Verbeteren van kennis over infectiepreventie en antibioticaresistentie. En voorkomen dat infecties en antibioticaresistentie ontstaan en zich verspreiden. Wat vraagt om een structurele plek voor infectiepreventie binnen zorgorganisaties.
In gesprek over de vier hoofdthema’s
GAIN heeft vier hoofdthema’s:
- Coördinatie, communicatie en risico’s
- Surveillance en het delen van BRMO-informatie
- Infectiepreventie & scholing
- Antimicrobial stewardship & scholing
De uitkomsten
De brainstorm was geen saaie bijeenkomst van een grote groep mensen aan een lange tafel. In tegendeel: zitten was er niet bij op 31 augustus. De deelnemers liepen in drie verschillende groepen langs posters met de vier hoofdthema’s. Ze lazen de toelichting, overlegden met elkaar, kanaliseerden hun mening en pakten de stift om op te schrijven waar GAIN staat, waar de stip op de horizon ligt en hoe we daar komen.
Wat gaat al goed:
- De website en de socialmediakanalen zijn de laatste jaren verbeterd en worden goed bezocht.
- De webinars zijn populair.
- De BRMO-folders worden goed ontvangen door huisartsen en BRMO-dragers.
Waar gaan we meer op inzetten:
- Bereiken van bestuurders van zorginstellingen
- Oplossingen en tools om projectteams te ontzorgen
- Implementatie
Hoe verschuift onze focus:
- Burgers betrekken in de communicatie
- One health-aanpak, waaronder aandacht voor de veterinaire sector en tandartsen
Landelijke aanpak:
- Specifieke projecten landelijk oppakken, samen met de andere zorgnetwerken
- Daartoe in gesprek gaan met branche- en beroepsorganisaties
Nieuwe projecten:
- De deelnemers deden verschillende voorstellen voor nieuwe projecten. Binnenkort informeren we je over de keuze voor de periode vanaf mei 2023.
De brainstorm eindigde met een creatieve opdracht: ‘Stel dat GAIN over vijf jaar een glossy magazine uitbrengt. Met daarin ook een interview met jou. Wat hoop jij dan te vertellen?’ Dat leverde veel leuke reacties op, waarvan we er graag eentje met je delen: ‘Ik hoop dat de eerste editie van het tijdschrift ook meteen de laatste zal zijn. Omdat GAIN en andere zorgnetwerken tegen die tijd idealiter overbodig zijn, door de verbeteringen op het gebied van infectiepreventie en antibioticaresistentie.’ Wij delen die hoop, dat begrijp je!