Nieuwsberichten

Infectie- preventie en aandachtsvelders duurzamer op de kaart Een verhaal van binnenuit
De afgelopen maanden was het overal corona wat de klok sloeg, ook bij de DrieGasthuizenGroep in Arnhem. In no time werden daar de aandachtsvelders infectiepreventie op de kaart gezet. ‘Een geluk bij een ongeluk, nu zorgen dat we vasthouden’, vertelt kwaliteitsverpleegkundige en voorzitter van de commissie Infectiepreventie Edith Scheerman. lees meerInfectie- preventie en aandachtsvelders duurzamer op de kaart Een verhaal van binnenuit
De afgelopen maanden was het overal corona wat de klok sloeg, ook bij de DrieGasthuizenGroep in Arnhem. In no time werden daar de aandachtsvelders infectiepreventie op de kaart gezet. ‘Een geluk bij een ongeluk, nu zorgen dat we vasthouden’, vertelt kwaliteitsverpleegkundige en voorzitter van de commissie Infectiepreventie Edith Scheerman.
‘Iedere zorgprofessional kent natuurlijk de basisregels: handen wassen, sieraden af, mouwen kort. Maar in de hectische praktijk van alledag blijkt hygiëne nog weleens aandacht nodig te hebben, dat is bij de DrieGasthuizenGroep niet anders dan bij collega-organisaties. We moesten daar dus (weer) iets mee, vond ik als voorzitter van de commissie Infectiepreventie. Onze partner in crime was Caeleste Welling, de deskundige infectiepreventie van het Rijnstate. Met de introductie van aandachtsvelders zetten we infectiepreventie weer scherp op de kaart.’
Onpopulaire rol
Als aandachtsvelder infectiepreventie weet je wat de regels zijn, hoe je die moet toepassen en zorg je dat het onderwerp aandacht krijgt. Je bent levert daarmee een waardevolle bijdrage aan de naleving binnen je team. Toch viel de animo voor de rol van aandachtsvelder tegen, vertelt Edith: ‘Infectiepreventie is geen sexy onderwerp en het kan ook wel voelen als ‘een dingetje’ om collega’s aan te spreken op het naleven van de regels. In feite is aanspreken een uiting van professionaliteit, maar zender en ontvanger kunnen het ervaren als vorm van persoonlijke kritiek.’
Daar kwam nog bij dat de werkvloer niet heel warm liep voor acties die de aandachtsvelders opzetten of voor thema’s waar ze aandacht op vestigden. ‘Tijd dus om als commissie Infectiepreventie een plan de campagne te bedenken: infectiepreventie en aandachtsvelders moesten echt beter op de kaart. En toen kwam corona.’
Ommekeer
Corona veranderde alles. De teamleiders van de afdelingen lieten weten: we hebben mensen nodig die alle informatie kunnen vertalen naar de praktijk. Mensen die weten wat je moet doen als een bewoner of cliënt hoest, en wanneer je beschermende kleding moet dragen, welke kleding dat moet zijn en waar je die aantrekt. ‘De ultieme kans om de aandachtsvelders in hun kracht te zetten. Binnen een week hadden alle afdelingen er twee, zodat de dag- en avonddiensten waren afgedekt. Die kregen allemaal het werkdocument corona, een naslagwerk van vijftig pagina’s vol informatie. En toen ging het draaien, en steeds soepeler.’
Duurzame positionering
Inmiddels sorteert de commissie Infectiepreventie voor op de terugkeer naar normaal. ‘Nu nog voelt iedereen het concrete gevaar dat op de loer ligt, de dreiging van een tweede golf. Maar ook als dat voorbij is, moet infectiepreventie hoog op de agenda blijven. We willen dat het thema structureel samensmelt met de primaire zorg, daar blijven de aandachtsvelders bij nodig.’
Iedereen een rol
Het eerdere plan de campagne kwam weer uit de kast, in aangescherpte vorm. Verschillende professionals hebben daarin een rol. De deskundige infectiepreventie verzorgt twee keer per jaar een evaluatiesessie met de aandachtsvelders. Daarnaast bezoekt ze de aandachtsvelders en de teamleiders op de afdelingen en voert ze iedere drie jaar een audit uit. De teamleiders en aandachtsvelders stellen vervolgens een jaarplan voor verbetering op, dat jaarlijks wordt geëvalueerd.
‘En dan is er bijvoorbeeld nog de afdeling Hospitality. Die voorziet de teamleiders en aandachtsvelders bij een besmetting van praktische informatie over logistiek en faciliteert de bezoekersregeling. Vanzelfsprekend heeft ook de specialist ouderengeneeskunde een belangrijke rol, vooral op casusniveau. En dan is er bijvoorbeeld nog de verzuimbegeleider, die het testbeleid van medewerkers organiseert.’
Trots
COVID-19 heeft laten zien dat infectiepreventie een onderwerp is dat iedereen aangaat. ‘Alleen met elkaar kun je infecties buiten de deur houden en het hoofd bieden. We mogen als DrieGasthuizenGroep trots zijn op wat we in zo korte tijd al bereikt hebben, met alle medewerkers en het Rijnstate samen!’
Geïnspireerd door Edith? Heeft jouw zorginstelling ook behoefte aan een scholing basishygiëne? Of is ondersteuning welkom bij het opleiden van aandachtsvelders of het opzetten van een infectiecommissie? GAIN kan helpen met het stimuleringsfonds.
